donderdag 23 juli 2015

Geen reces voor vluchtelingenwerk

Werk maken van een veilig plek voor vluchtelingen

Reces of niet: politiek gaat gewoon door

Ashley Karsemeijer heeft met Joke van Alten van Vluchtelingenwerk Geldermalsen gesproken over de opvang door de gemeente. Van de Rijksoverheid krijgt de gemeente aan taakstelling. Voor Geldermalsen betekent dit dat zij in de tweede helft van 2015 nog 27 vluchtelingen moet plaatsen. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) wijst vluchtelingen aan een gemeente toe. Dit kan voor een vluchteling best oneerlijk uitpakken, want de regels kunnen per gemeente verschillen. In de ene gemeente kan een gezin bijvoorbeeld meer lenen voor de inrichting van een woning dan in een andere gemeente. Zelfs binnen een samenwerkingsverband zoals met Tiel en Culemborg zijn er onderling verschillen met Geldermalsen. D66Geldermalsen vindt dat spijtig en onnodig verwarrend voor alle betrokkenen.

De gemeente moet binnen ongeveer 12 weken voor passende woonruimte zorgen. Binnen de gemeente Geldermalsen is er al een tekort aan huurwoningen, dus als de sociale woningbouw niet inspeelt op de toename van vluchtelingen kan dit voor problemen zorgen. Geregeld vraagt D66Geldermalsen aandacht voor deze zorg.

Vluchtelingen worden intensief begeleid, want er moet veel geregeld worden. Van een inrichting kopen tot het aanmelden bij verschillende instanties. De taalbarrière kan soms lastig zijn. Dit speelt vooral in de gezondheidszorg. Betaalt de arts een tolk of moet de patiënt een tolk of vertrouwenspersoon meenemen? Maar hoe zit dat dan met privacy?
Deze vluchtelingen zijn overigens vaak hoogopgeleid en hadden een goed leven in het land waar ze vandaan komen. Dan komen ze hier, gevlucht vanwege de onveilige situatie in het thuisland, in de bureaucratische molen die Nederland heet. Misschien kunnen we daar niet veel aan veranderen, maar wil er voor zorgen dat de basis, nét als voor onze eigen inwoners, gewoon goed geregeld is.

Wilt u meer weten over onze huidige en toekomstige activiteiten, neemt u gerust contact op Ashley