vrijdag 11 december 2015

D66 inzake AZC Geldermalsen

Vluchteling dossier

Er ligt nu een plan, een plek. Voor 1500 mensen ver van hun thuis en dichtbij hun nieuwe toekomst. Zoveel mensen en zo’n verzoek roept terecht vragen op, dat is nieuw voor velen, dat is nooit eerder in Geldermalsen gebeurd. Hooguit andersom, toen 26.000 Geldermalsenaren zelf op de vlucht moesten, voor water.

Vragen op hoofdlijnen en vragen over dingen van alle dag: Kunnen mijn kinderen nog veilig naar school? Komen er nu allemaal alleenstaande mannen of juist gezinnen? Hoe zit het met veiligheid en vechtpartijen en onbekende ziekten? Wordt mijn huis onverkoopbaar of minder waard?

Kan mijn dochter nog wel veilig op de fiets? Allemaal vragen die laten zien dat mensen gehoord willen worden en antwoord willen hebben. Omdat mensen onzeker zijn over hoe het is, straks. De zorgen van mensen zijn hun beleving en ze zijn allemaal waar en die neemt D66Geldermalsen serieus.

De mensen die vluchten voor geweld zijn ook onzeker. Deze mensen verlaten eigen huis en haard. En waar ze eerst een veilig bestaan hadden, zijn ze dat bestaan nu kwijt. Deze mensen maken zich net zo goed zorgen om hun veiligheid. Hun kinderen willen ook gewoon naar school en veilig over straat.

Vrijheid en een goede toekomst voor hun kinderen, dat is wat de mensen in Geldermalsen willen, maar ook de 1500 mensen die we gaan opvangen. En wie de vrijheid waardeert, moet zich beseffen dat vrijheid samen gaat met het nemen van verantwoordelijkheid. Anders stelt onze vrijheid niets voor. Anders wordt 4 en 5 mei holle symboliek. En die verantwoordelijkheid nemen is een opgave die rust op ons allemaal.

Wij vinden dialoog met onze inwoners het belangrijkste. We moeten ze niet meenemen maar betrekken. Met mensen in gesprek gaan, begrip tonen en geduld hebben. Niet alleen nu maar doorlopend. Omdat we niet zozeer barmhartig maar humanitair moeten zijn. Want wij zijn in vrijheid, dat is onze rijkdom maar niet ons bezit. Dat moeten we willen delen.