vrijdag 6 maart 2020

Vang kwetsbare kinderen uit Lesbos op in West Betuwe

De gemeenteraadsfracties van D66 West Betuwe, CU West Betuwe, PvdA West Betuwe en GroenLinks West Betuwe willen samen met andere gemeenteraadsfracties dat West Betuwe meewerkt aan het opnemen van een deel van 500 kwetsbare kinderen uit vluchtelingenkampen op het Griekse eiland Lesbos. Hiermee geeft zij gehoor aan de noodkreet van Stichting Vluchteling, Defence for Children en Vluchtelingenwerk Nederland en daarmee een gevolg aan de toezegging van andere Europese steden.

Op het Griekse eiland Lesbos is een humanitaire ramp van ongekende omvang gaande. Duizenden mensen verlaten hun huis, door oorlog en geweld gedwongen. Op Lesbos is er sprake van geweld en er is een groot tekort aan water en voedsel.

Er is daarom een grote groep alleenstaande kinderen op Lesbos die zeer kwetsbaar zijn. Deze kinderen op Lesbos worden namelijk misbruikt, verhandeld of ze verdwijnen volledig uit zicht. Die kinderen moeten daarom op tijd daar weg.

West Betuwe dient op te staan en barmhartigheid te tonen. Wij willen dat West Betuwe verantwoordelijkheid neemt en in navolging van Leiden en Amsterdam, deze kwetsbare kinderen uit Lesbos zo snel mogelijk een veilige opvang biedt.

In Leiden zoekt men voor 25 kinderen een pleeggezin, daarom zou West Betuwe naar rato plek kunnen bieden aan circa 5 kinderen.

D66 West Betuwe

D66 West Betuwe staat voor West Betuwe op een D66 manier. Toekomstgericht, want er kan zoveel meer.
We richten ons daarom de komende tijd vooral op een Sociaal, Leefbaar en Duurzaam West Betuwe