Instemming met de naam van de nieuwe gemeente

Eind mei hebben wij als fractie van D66 Geldermalsen ingestemd met de nieuwe naam voor de herindelingsgemeente: West Betuwe. Daarbij speelde het voor ons geen rol of we dat als D66 een mooie dan wel geschikte naam vonden. Het proces van de naamgeving was duidelijk bij onze inwoners gelegd.

Wij vonden het niet netjes dat sommige raadsfracties in de gemeenteraad van Geldermalsen (Dorpsbelangen, CDA, Leefbaar, Lijst van Vrouwerff en VVD) wilden ingrijpen door een tussenstreepje te willen plaatsen tussen West Betuwe. De door de raden ingestelde onafhankelijke en uit inwoners bestaande commissie was na ruim beraad tot het voorstel gekomen en de inwoners die de moeite namen hun stem uit te brengen kozen hier in meerderheid voor.  Wij vonden het ongepast de commissie en stemmers te passeren. Bovendien zou een afwijkende keus voor de nieuwe gemeentenaam van de gemeenteraad van Geldermalsen er automatisch toe leiden dat de naam van de nieuwe gemeente ‘Geldermalsen’ zou worden (bij het niet eens zijn over de nieuwe naam krijgt de nieuwe gemeente automatisch de naam van de grootste kern binnen die gemeente). Voor deze consequentie, waarop de burgemeester in haar reactie op het voorstel wees, schrok men gelukkig terug. Het zou anders een blamage voor de lokale democratie zijn geweest.

Gepubliceerd op 26-06-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018